torsdag 27 oktober 2011

Rött, vitt, rosé eller champagne...

... eller är det mjölk eller vatten som gäller?

Vatten och åter vatten är det jag dricker till maten under veckan, om det inte är en rätt med makaroner och köttbullar för då vill jag gärna ha kall mjölk. Men även mitt i veckan kan jag mer än gärna ta ett glas rött till maten, eller ännu hellre ett glas bubbel.

Nu när det är höst på riktigt har jag svårt att tycka att rosé är gott. Tycker att rosé och värme hör ihop. Äter jag en lättare maträtt kan jag ta ett glas vitt, om det bjuds. Men jag föredrar ett glas rött, kan även ta ett glas rött till fisk men då får det inte vare ett tungt vin utan något lättare.

Bengt-Göran Kronstam skriver i DN om att våga bryta vinvanor. Till och med i Frankrike kan man servera röttvin till fisk.

Vad dricker du själv helst till maten? Är du en vatten eller vindrickare? Ska det vara rött eller vitt vin?

evas matkasse bjuder alltid på ett vintips till fredagens middag, vilket glädjande våra kunder uppskattar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar