söndag 23 oktober 2011

Fredagskockens salt lakritskola

Ibland är gott och nyttigt samma sak, men ibland så gör det ingenting om det inte är det.

Jag är barnsligt förtjusti i smågodis och då salt lakrits och gräddkola, något jag också är svag för är turkiskpepparshot, dock dricker jag inte det lika ofta som jag äter godis.

Fredagskocken Mattias Larsson som bland annat är med och gör våra menyer här hos oss på evas matkasse har bidragit med denna fantastiskt goda lakritskola, koka och njut!

SALT LAKRITSKOLA
100 g turkisk peppar
1 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
90 g strösocker 


Krossad turkiskpeppar

Krossa den turkiska pepparn. Blanda sirap, grädde
och socker i en kastrull. Koka kolan cirka 5 minuter, tills den är 118°
varm. Häll ner den turkiska pepparn och rör om ett par minuter tills
den löst sig helt. Häll ner kolan i exempelvis en folieform och låt den
kallna i kylen.



Salt lakritskola


Tror att när jag njutit klart av dessa kolor att jag ska experimentera med olika smaksättare, hmmm varför inte krossa Zoo klubbor, inte tablettasken utan klubborna. Eller kanske ska jag prova att krossa blåbärsbumlingar eller hallonbumlingar eller varför inte snusmojänger. Vad skulle du själv vilja ha som kolasmak?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar