onsdag 12 oktober 2011

Min gröna tomatchutney

Även om vi har en riktigt fin höst i stora delar av landet hinner ändå inte alla tomater blir röda. Ett tips som många av er säkert redan kan är att plocka av tomaterna innan frosten tar dem och lägga dem inne på fönsterbrädan för att eftermogna. Om du som min granne har mängder med gröna tomater kan man göra en god tomatchutney. Detta påpekade jag lite fint för min granne som genast kontrade med; "Vill du göra en chutney är du välkommen att ta hur många tomater du vill"

Sagt och gjort... här kommer min gröna tomatchutney

1 kg       gröna tomater
2 - 3 st   klyftor vitlök
1 st        rödlök
2 st        chili (gärna röd bland annat för färgbrytningen)
1 st        paprika
8 st        svartpepparkorn
20 st      senapsfrön
1½ dl     rörsocker
4 msk    balsamico
6 msk    äppelsidervinäger
              örtkryddor, t. ex. timjan, basilika
              salt
              lite vatten

Skala och hacka lök och vitlök. Skär tomaten i klyftor. Kärna ur chili och paprika och hacka. Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull eller gryta. Koka upp och låt koka cirka 1 timma tills chutney fått en fast krämig konsistens.


Grön tomatchutney

Tomatchutny är god till en bit kött, gryta och som min favorit, till en bit god ost!

Grannen då, jodå hon fick hälften som tack för alla tomater!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar