tisdag 6 september 2011

Blomkål... broccoli... lök... svamp...

... vad vill barn äta och vad vill barn inte äta? Jag tror att barn vill äta och tycker om det vi vuxna äter och serverar dem. Låter vi barnen från början äta det som ställs fram på bordet och låter dem uppleva alla underbara fräscha smaker kommer barnen garanterat att vilja ha mer.

För mig är måltiden en stund på dagen som ska förknippas med lugn och njutning. En stund där familjen kan sitta samlad för att prata om dagen och kommande dag. En stund att njuta av familjen eller för den delen vänner, och att njuta av god mat och dryck.

Min tanke har alltid varit att barnen, mina eller barnens kompisar äter så att de blir mätta hos oss, de äter det de tycker om och det det inte tror sig tycka om får det gärna smaka på men det är också helt ok att lämna om det inte passar smaken. Vid mitt matbord önskar jag inte tjat och gnat om att äta upp. En måltid, från en enkel smörgås till en femrättersmiddag är till för att njutas av.

Ha en underbaar dag vid matbordet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar