fredag 30 mars 2012

Älghjärta

 




Tänk vad ett hjärta, ett frys hjärta kan uppröra! Detta är en historia som är lång och som berört och upprört många. Allt började i julas när jag glömde ett älghjärta, som jag fått, hos goda vänner. Det var fryst och fick ligga kvar i frysen. Igår var det så dags för hjärtat att få följa med hem till vår frys. I Boliva har jag ätit grillat kohjärta och det var bland det bästa jag avnjutit. När jag kom hem började jag plocka i köket och lägger hjärtat i källartrappen (paketerat så klart) och ropar samtidigt ner till vår dotter, "när du går upp är du då snäll och lägger hjärtat i frysen" svar "ja!"

Idag på morgonen när sonen ska packa sina idrottskläder frågar han, "varför är det blod i trappen?"

Hmmm ett halvupptinat hjärta i trappen. Ett hjärta som skulle tillagas med goa vänner i sommar får väl tillagar i morgon med goa vänner. Snabbare än tänkt! Men hur gör man nu detta så att det blir en delikatess?

Skickar frÃ¥gan pÃ¥ Facebook sÃ¥ klart, mÃ¥nga goa vänner där. BÃ¥de privat vänner och vänner till evas matkasse.  Men först, tyvärr sant, sänder jag ett surt SMS till dottern och undrar varför hon bara hoppar över hjärtat när hon gÃ¥r upp för trappen. Mannen tycker dock att om man nu vill fÃ¥ nÃ¥got uträttat fÃ¥r man göra det själv, kan inte skylla pÃ¥ nÃ¥gon annan. Hmmm själv tycker jag att lämnar man över ansvaret till nÃ¥gon som accepterar, ska man inte behöva kolla saker och ting... vad tycker ni?

Ja ja nog om detta... Jag börjar fÃ¥ nÃ¥gra om att självklart ska det, hjärtat alltsÃ¥, tillagas, rökas, grillas eller varför inte göra en tjälknöl. MÃ¥nga fina förslag. Samtidigt fÃ¥r jag ett SMS frÃ¥n min väninna som ska komma med sin familj pÃ¥ middag i morgon. 
"Blev orolig... Älghjärta... ;-p" 
Hmmm förstår att hon inte vill smaka min delikatess. Vilket hon sedan tydligt bekräftar.

Får dock besked från slaktaren att han inte på några villkor kan röka något innan påsk men att det inte är några problem att frysa in hjärtat igen, det blir bara något kortare hållbarhetstid. TACK! Detta betyder att jag inte behöver grilla hjärtat i panik och bjuda någon som inte vill äta det. Däremot har jag fått ett jättefint tips på grillning av hjärtat och det ska jag använda mig av om några veckor när jag själv önskar att tina upp det och äta det tillsammans med vänner som vill bli bjuden. Har nämligen respekt för att alla inte vill äta hjärta.

Hur skulle du göra om jag bjöd just dig på älghjärta?



Bilden är lånad från Tavelsjö förskoleklass då jag inte ville lägga upp en bild på det riktiga hjärtat, med tanke på alla reaktioner ;-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar