söndag 11 december 2011

Chokladkola med chili



I kväll har jag kokat kola, har en son som är barnsligt förtjust i kola, han har ärvt det från sin mamma ;-)

Testade att koka Hemköps chokladkola med chili, mums kan familjen och jag bara konstater. Undrar om vi kan låta den vara kvar utan att äta den innan jul.

Jag tog bara hälften av kakao, men nästa gång blir det 2 msk enligt receptet. Däremot räckte det med en ½ chili i mitt fall då min var stark och gav en bra hetta.

Jaja, bara att inse att kolan inte kommer finnas kvar till jul... bara att koka mer.






Chokladkola med chili

1½ dl vispgrädde
25 g smör
1½ dl strösocker
1 dl sirap
2 msk kakao
½ –1 röd chili, urkärnad och finhackad


25 st bitar, tillagning 40 minuter
+ tid att stelna


Koka allt utom chilin ca 30 minuter under omrörning eller till 125 grader.

Rör ner chilin. Häll smeten i en bakplåtsklädd eller oljad form på 10x10 cm. Låt stelna och skär i bitar.




Bild kommer från Hemköp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar