söndag 27 november 2011

Nu är den klar - Min dunderglögg

evas matkasses hemmagjorda Dunderglögg


I eftermiddag har jag roat mig med att tappa upp min Dunderglögg på flaskor. Det har nu gått sex veckor sedan jag satta glöggen med recept från GP. Under dessa veckor har min svarta hink stått på golvet i köket. Många gånger har jag kommit hem och möts av en ljuvlig glöggdoft.

Starten på Dunderglögg


När familjen ätit söndagsmiddagen värmde vi första muggarna glögg och skålade in advent/julen. Och oj vilka underbara smaker. Kryddig och söt som en glögg ska vara men inte för söt. En styrka kändes också klart. Resultat med beröm godkänd!

Under veckorna som hinken har stått har jag bestämt mig för att ge bort minst ett par flaskor som gåvor till några av mina vänner. Hoppas att jag nu när jag smakat glöggen inte blir för snål utan verkligen ger bort några flaskor. Jag ser också fram emot att tillsammans med mina vänner njuta av denna goda dryck. Ett par flaskor ska jag dock försöka snåla med och spara till nästa år. Har nämligen fått tipset om att Dunderglöggen blir ännu bättre av lagring under ett år. En riktigt härlig känsla hade varit att i varje leverans till jul skickat med glöggen i evas matkasse, tyvärr är detta inte tillåtet.

God första advent! Njut av december och alla underbara dofter och smaker.

Dunderglögg med pepparkaka och ädelost

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar