söndag 20 november 2011

Mjölk eller julmust?

Vad vill du dricka till dina saffransbullar? Själv tror jag, är dock inte säker, att jag vill dricka julmust. Är nämligen barnsligt förtjust i julmust! 




Idag har jag förberett mig inför nalkade första advent och bakat saffransbröd. Tidigare så var min stora favorit saffransbullar med mandelmassa i, men sedan jag blev nöt allergiker kan jag tyvärr inte äta dessa längre. Tror dock att min nya favorit sedan många år ändå tar första platsen, saffranslängder med vitchoklad. Fantastiskt goda. Har fått receptet av min goda vän Ann-Catrine för många år sedan och en advent eller jul utan dem fungerar inte.

Idag blev det inte längder utan bullar.

AC:s saffranslängder med vitchoklad

175 grader 25 - 30 min 2 st

Deg
200 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
1 gr saffran
½ tsk salt
2 dl socker
13-14 dl mjöl

Fyllning
75 gr smör
200 gr vitchoklad
½ dl socker

Garnering
1 st ägg
pärlsocker

Värm smör och mjölk 37 grader. Smula jäst i en bunke, häll över degspad. Blanda ner saffran, salt och socker. Rör ner mjölet. Arbeta samman. Låt jäsa under duk i 30 min.

Dela degen i två halvor och kavla ut till en platta 30 x 40 cm. Bred hälften av smöret och strö hälften av chokladen, (hackad) samt hälften av sockret. Vik samman plattan till två längder, vik ihop den på tre delar. Gör lika med den andra plattan.

Lägg längderna på bakplåtsklädda plåtar. Låt jäsa under duk i 30 min.

Pensla längderna m uppvispat ägg. Strö över pärlsocker.

Grädda i mitten av ugnen.

Det går även bra att göra som jag gjorde idag och baka ut bullar. Blir cirka 50 st. Grädda i 250 grader i cirka 8 min.

Just nu när jag njuter av en varm saffransbulle och julmust önskar jag att jag kunde sända med en påse till alla er kunder, men tyvärr. Men prova gärna att baka dem själva och njut!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar