tisdag 13 mars 2012

Smoothie - Grundrecept

Är du duktig på att äta nyttiga mellanmål? Har du ingredienser hemma så att det bara är att "sno ihop" ett mellis? Själv har jag ingen melliskultur i mig. Har alltid varit mamman med det dåliga samvetet när det gäller mellis... till nu... har jag bestämt mig för. Ja, jag har egentligen bestämt mig en gång för länge sedan att inte ha dåligt samvete, gör något åt situationen är mitt filosofi. Det jag nu har bestämt mig för är att göra något åt situationen, börja göra, äta och lära familjen att göra bra mellanmål.

Inte bara jag som mamma kommer servera mellanmål utan även evas matkasse kommer att bjuda på några trevliga och goda mellanmålsrecept framöver.


Mitt nya mellisliv startar jag upp genom att göra en god smoothie på blåbär, hallon och banan. 


Smoothie är en dryck gjord på yoghurt och/eller mjölk, som mixas med bär och/eller frukt samt andra smakämnen till en jämn och ganska tjock konsistens. En smoothie serveras kall. 


I USA gör man även smoothie på glass men då liknar det snarare en milkshake än en smootihe. 


Har man ett bra grundrecept kan man variera det hur mycket man själv önskar och vill. 


evas matkasses hallon/blåbär/banansmoothie
Jag gjorde min smoothie på hallon, blåbär och lite banan och använde mig av en vaniljyoghurt.


Smoothie - Grundrecept


Ett glas

Ingredienser
1 dl frukt eller bär
1 dl mjölk
1 dl yoghurt (naturell)
½ msk florsocker
ev is

Tillbehör
ett stort glas


  1. Häll bär, mjölk, yoghurt och socker i en mixer eller matberedare och mixa några sekunder till fin konsistens.

    Använd kalla, gärna frysta ingredienser.

    Om is tillsätts i smoothien bör en blender användas. Den hårda isen kan förstöra matberedare och mixers. Alternativt tillsätt is efter mixning.
  2. Häll upp smoothie i ett stort dricksglas.
    Garnera gärna med frukt eller bär.





1 kommentar:

  1. Jag har också börjar göra smoothies till mina barn. Jag sötar mina med flytande honung... Jag älskar honung!
    Kram Catharina ffdo1 ;)

    SvaraRadera