onsdag 14 mars 2012

Bars

På torsdag ska vår dotter åka och åka slalom med skolan. En lunch ingår, på MC Donalds, det kan man tycka vad man vill om. Har idag iaf gjort ett bra och nyttigt mellanmål som hon kan ha som bra energipåfyllare i backen. Goda bars!


Bars finns i många olika varianter i både livsmedelsbutiker och på gym. Dyra bars. Mina bars blir billigare och är dessutom gjorda på rena råvaror. Då jag själv har allergi mot nötter har jag gjort två olika varianter. En med valnötter och en med solrosfrön. 








Grundrecept bars
1 dl grovhackade nötter/frön
1 dl pumpakärnor
2 dl torkade bär
3 st äggvitor
2 dl havregryn
3 msk honung
1 krm salt


Utifrån grundreceptet kan du själv variera dina bars. Mina två olika bars varierade jag med nötter och solrosfrön samt tranbär och blåbär. Nästa gång kommer jag nog hacka i lite äpplen och kanel. Det finns många kryddor man kan använda som smaksättare. Tar man lite nypon så får man en extra kick av C-vitamnin.


Prova dig fram du också!


evas matkasses bars
1 dl grovhackade valnötter/solrosfrön 
1 dl pumpakärnor
1 dl hackade torkade aprikoser
1 dl hackade torkade tranbär/blåbär
3 st äggvitor
2 dl mussli 
3 msk honung
1 krm salt


Sätt ugnen på 125°C


Rosta de grovhackade nötterna/fröna och pumpakärnorna i en torr och het stekpanna ett par minuter tills de får lite färg. Låt svalna. 
Blanda med äggvitor, mussli, honung och salt. Tillsätt de hackade torkade aprikoserna och tranbären/blåbär. Rör om ordentligt.
Lägg bakplåtspapper på en plåt. Gör två längder av smeten, ca 4 cm breda och 1 cm höga. Gör längderna så kompakta som möjligt. Använd gärna baksidan på två matskedar för att forma längderna.
Ställ in mitt i ugnen ca 30 minuter. Låt svalna. Skär i bitar. Lägg dem på galler att torka.
Förvara i kylen i lufttät burk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar